Etter deltagelse i 2m testen i desember + montering av FT-857 som er allmode også på VHF/UHF i bilen, ble interressen for å prøve på egenhånd i neste test vekket.
I midten av desember gjennomførte jeg også sammen med LA9HLA og et par andre en vellykket test av 2m SSB i bilen.
Etter endel funderinger så kom jeg til at å lage en beamantenne for 2m måtte være løsningen for å kunne delta i testen.
Kriterier for antennen var lav pris, enkel å lage samt portabel løsning.
Løsningen ble en konstruksjon av plastrør og deler av et stålmålebånd.
Byggetid: et par kvelder, materialkostnader: “lommerusk”
Litt romjuls moro må man jo ha.
Resultatet ble som forventet og første test og justering ble foretatt på terrassen.
Oppmuntret av resultatet bestemte jeg meg for å delta i januartesten med QTH opp i høyden.
Valget falt på parkeringen ved Kragstøtten, Holmenkollen.
Etter å ha fylt bilen med utstyr + kaffekanne etc. ble det tur opp til det utsette QTH.
Været viste seg ikke akkurat fa sin beste side den kvelden med tett snødrev og vind på 8-10 sekundmeter.
Fikk rigget opp antennen og gjorde klar for testkjøring.
Antenne og "kommandobil" klar til dyst. | Kveldens “arbeidsplass” og kommandosentral. | Full konsentrasjon med "handsfree" operasjon. |
Forholdene både radiomessig og værmessig kunne klart ha vært mye bedre, men testen ble kjørt helt ut til full tid.
Forholdene tatt i betraktning så skal man vel være fornøyd med resultatet,
Lengste kontakt: 530 km, totalt 15 QSO’er, litt over 4000 poeng.
Det var vel også påfallende mange biler som måte ha en omkjøring rundt statuen der oppe , de lurte vel på hva for en “tulling” som satt der i slikt vær.
Ved avsluttet test var det bare å pakke sammen utstyret og komme seg tilbake til “sivilisasjonen” igjen. Været hadde ikke akkurat forbedret seg i løpet av kvelden, så det var en sur fornøyelse og stå ute og pakke sammen.
Fra avsluttet test til ferdig nedpakket tok det bare 6 minutter, Greit å komme seg inn i varmen i bilen igjen
Hva gjør man vel ikke for å dyrke sin radiointerresse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar